TEADE: Transpordiamet testib koos ELEA ja Tallinna Tehnikakõrgkooliga Eesti teedel suure veovõimega veokeid ning analüüsib nende kasutusvõimalusi

Eile, 12. märtsil korraldas Transpordiamet koos Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni ja Tallinna Tehnikakõrgkooliga suure veovõimega sõiduki (ehk EMS – European Modular System) testsõidu, et hinnata nende sobivust Eesti teedevõrgule ja liiklusohutusele.

Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni juhataja Herkki Kitsing ütles, et kolmapäevane testsõit toimus tõrgeteta ja sektor on selle pinnalt lootusrikas, et EMS lubamine Eesti teedel võiks tuua loodetud positiivseid tulemusi efektiivsuse osas ohutuses järeleandmisi tegemata.

Oleme ELEA poolt juba pea 30 aastat selle teema üle arutanud, ootame nüüd uuringu valmimist ning sellega seonduvaid seaduse muudatusi, mis aitaksid tõsta konkurentsivõimet. ELEA juhataja Herkki Kitsing osales ka ise kohapeal eilsel testsõidul ning saab kinnitada, et  manöövrid ja katsetused platsil ja logistikakeskuste juures toimunud katsed kulgesid nii 18,75m ja 25,25 m EMS autorongidega tõrgeteta. Samuti Keilda ringristmikud, Laagri Coop maksimarketi, Jüri ning Väo liiklussõlmed läbiti probleemideta, lisas ELEA juhataja Herkki Kitsing

Testsõidul katsetati erinevad liiklustingimusi, alates platsisõidust, logistikakeskuse juures tehtavatest manöövritest kuni 2+2 tee ning liiklussõlmede ja ringteede läbimiseni.

Samuti analüüsib Tallinna Tehnikakõrgkool Transpordiameti tellimusel EMS sõidukite liiklusohutust, teede ja sildade kandevõimet ning sobivaid marsruute. Uuring valmib mai keskpaigaks.

EMS veokid on tavapärasest pikemad ja raskemad: pikkus ulatub kuni 25,25 meetrini ning täismassi kuni 60 tonnini. Nende kasutuselevõtt võib parandada Eesti maanteetranspordi tõhusust, vähendada heitmeid ning aidata kaasa autojuhtide puuduse leevendamisele.

“Testsõidud ja järgnevad analüüsid annavad meile täpsema ülevaate, kas ja kuidas EMS veokeid Eesti teedel ohutult kasutada. Peame hindama nende mõju liiklusohutusele, taristule ning keskkonnale, et teha Kliimaministeeriumile kaalutletud ettepanek nende lubamise osas,” ütles Transpordiameti liikuvuse kavandamise osakonna juhataja Johann Peetre.

Transpordiameti tellitud analüüsis peab selguma, kas EMS veokite jaoks tuleks kehtestada täiendavad kiiruspiirangud 1+1 ja 2+1 teedel, kas möödasõidukeelud oleksid vajalikud ning millised muud tegevused aitaksid tagada ohutu liiklemise. Samuti vaadeldakse EMS veokite võimalikku positiivset mõju – näiteks liiklusõnnetuste vähenemist võrreldes tavapäraste veokitega. Uuring viiakse läbi 2024–2025 ning selle tulemused on sisendiks EMS veokite lubamise otsusteks Eesti teedel.

12.03 toimunud testsõidu fotod, marsruudi kaart ja EMS sõidukite selgitav joonis on siin avaneb uues vahekaardis.

Loe ka Transpordiameti pressiteadet pikemalt SIIT: https://transpordiamet.ee/uudised/transpordiamet-testib-eesti-teedel-suure-veovoimega-veokeid-ning-analuusib-nende

Fotode autor: Sven Kreek, Tallinna Tehnikakõrgkool