Intervjuu VLAD BANKO COMBIFREIGHT OÜ juhiga
- Miks otsustasite ELFAga liituda?
Oleme rahvusvaheline ekspedeerimisfirma ning meie peamine eesmärk ja ülesanne globaalsel logistikaturul on alati olnud kaubamärgi tuntus ja ettevõtte maine. Mõne viimase aasta jooksul on maailmas avatud palju ekspedeerimisühendusi, mille eesmärk on teenida kasumit, kuid mitte aidata kaasa liikmesettevõtete tegevuse organiseerimisele. 2021. aastal jõudsime möödunud 10. aastapäeva tulemuste põhjal järeldusele, et on tulnud aeg muuta ettevõtte arengustrateegiat. Otsustasime liituda riikliku Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooniga, sest ettevõte on selleks küps ja töötab alati FIATA standardite alusel, mida Eestis esindab ELEA liige. Usun, et mitte üksnes ei saanud meie ettevõte ELEA-ga liitumisega uhkeks oma liikmelisuse üle, vaid ühendus omandas veel ühe kogenud rahvusvahelise logistikaspetsialisti, kellest ühendus koosnebki.
- Kuidas on COVID-19 kriis mõjutanud COMBIFREIGHT OÜ arengut?
Me oleme klassikaline ekspedeerija, kellel on ebastandardne lähenemine klientide leidmisel, kuid me ei paku kullerteenuseid, mille järele on nõudlus pandeemia ajal märkimisväärselt kasvanud. Sellel ei olnud meie jaoks mingeid negatiivseid tagajärgi. Välja arvatud see, et me pidime vähendama oma kontori pindala, kärpimaks üürikulusid. Kuid sellest on meile ka kasu olnud – nüüd asub meie kontor väga lähedal Tallinna lennujaamale, et meie rahvusvaheliste klientide lennutranspordiga lihtsamalt ja kiiremini hakkama saada.
- Millised seadusemuudatused on kõige enam mõjutanud äriotsuseid?
Kahtlemata on viimased suurimad muudatused seotud ELi käibemaksudirektiivi rakendamisega ja sellest tulenevalt Eesti siseriiklike maksualaste õigusaktide muudatustega, mis jõustusid 1. juulil 2022.
- Kas on mingi teema või probleem, mis vajab suuremat tähelepanu logistika-, ekspedeerimis-, kuller- ja lennundussektoris?
Probleem kõigest, mida te loetlesite, on muidugi teenuste järsult kasvanud maksumus, mis on kuidagiviisi seotud energiakuludega. Ma ei pea silmas ainult kütust, vaid ka elektrit. See on murettekitav teema, mis nõuab suurt tähelepanu ka valitsuselt.
- Milliseid investeeringuid kavatsete organisatsiooni teha järgmise 5 aasta jooksul?
Praegu on peamine ülesanne meie töötajate professionaalse taseme pidev parandamine. See ei puuduta ainult uusi töötajaid, vaid ka neid, kes on meie juures aastaid ustavalt töötanud.
Teine lähituleviku investeeringu eesmärk on äriprotsesside digitaliseerimine, et kiiresti vahetada Digital Cargo andmeid klientide kontorite ja ettevõtte enda kontorite vahel, mis asuvad erinevates riikides ja teenindavad sageli samu kliente.
- Kuidas hindate Eesti ettevõtete konkurentsivõimet maailmaturul?
Ma usun, et me räägime Eesti eksportijatest, mitte aga logistikatööstuses osalejatest, sest teisel juhul ei saa mitmel põhjusel olla juttu konkurentsivõimest rahvusvahelise logistika valdkonnas.
Meie välisklientide sõnul, kes on pärit USAst, Kanadast, Austraaliast ja Lähis-Idast, on Eesti toodetel maailmaturul väga suur eelis hinna/kvaliteedi/disaini vahekorra osas. Paljud välisostjad plaanivad lähitulevikus laiendada Eestis ostetavate toodete valikut.
Niisiis, meie hinnangul jätkab Eesti kaupade eksport veel pikka aega stabiilset kasvu.
- Kuidas hindate noorte taset tänapäeva tööturul ja hariduse kvaliteeti logistika- ja ekspedeerimissektoris; millistele ametikohtadele otsite praegu tööjõudu?
Logistika- ja ekspedeerimissektoris, nagu ka teistes tööstusharudes, võib personaliõpetuse kvaliteet olla kõrge, kuid hariduse tase sõltub sageli õpilasest endast … Seni oleme näinud, et noorte tase tänapäeva tööturul meie tegevusvaldkonnas jätab paljuski parimat soovida. Mis tahes kutseõppeasutuse lõpetajad lahkuvad sealt enamasti parimal juhul teoreetiliste teadmistega… Nad omandavad kogemusi alles siis, kui alustavad oma karjääri. Ja mida rohkem sellist kogemust, seda kõrgem on töötaja professionaalsuse tase – mis ei ole seotud noorte inimeste puhul nende vanusega. Tänapäeva tööturul peavad noored loobuma oma enesekindlusest, et nad on professionaalid alates hetkest, mil nad lõpetavad õppeasutuse, sest õpingute ajal omandatud teoreetilised teadmised ja praktika ajal saadud väike praktika on vaid alus nende edasiseks tööalaseks arenguks, kuid ei midagi enamat. Hetkel otsime oma äristrateegia alusel müügi- ja turunduskogemusega äriarendusjuhti. Alati on teretulnud ka professionaalsed töötajad, nagu ekspediitorid, projektispetsialistid ja deklarandid.