Transpordiamet viis läbi suure veovõimega veokite teise testsõidu

Eile, 8. aprillil korraldas Transpordiamet koos partneritega suure veovõimega veokite teise testsõidu.

Testsõidul katsetati erinevaid liiklustingimusi, et hinnata tavapärasest pikemate ja raskemate veokite sobivust Eesti teedevõrgule ja liiklusohutusele. Esimene testsõit toimus 12. märtsil.

Testsõitu aitasid läbi viia Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsioon, Tallinna Tehnikakõrgkool, Stonewolf,  Autosert, Autoettevõtete Liit ja Tartu linnavalitsus. Suure veovõimega veokid ehk EMS (European Modular System) veokid on tavapärasest pikemad ja raskemad: pikkus ulatub kuni 25,25 meetrini ning täismass kuni 60 tonnini.

„Seekordset testsõitu teostati täiskoomatud autorongiga. Läbi viidi pidurduskatsed, hinnati hoovõtu dünaamikat ning testiti möödasõitu ning möödasõidul tekkivate õhuvoolude mõju,“ ütles Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni juhataja Herkki Kitsing.

„Mai keskpaigaks valmib Transpordiameti tellimusel Tallinna Tehnikakõrgkooli analüüs EMS veokite liiklusohutuse osas. Testsõidud ja järgnevad analüüsid annavadki meile täpsema ülevaate, kas ja kuidas EMS veokeid Eesti teedel ohutult kasutada,“ sõnas Transpordiameti liikuvuse osakonna juhataja Johann Peetre.

Peetre lisas, et Transpordiameti tellitud analüüsis peab selguma, kas EMS veokite jaoks tuleks kehtestada täiendavad kiiruspiirangud 1+1 ja 2+1 teedel, samuti see, kas möödasõidukeelud oleksid vajalikud ning millised muud tegevused aitaksid tagada selliste veokite ohutu liiklemise. Samuti vaadeldakse analüüsis EMS veokite võimalikku positiivset mõju – näiteks liiklusõnnetuste vähenemist võrreldes tavapäraste veokitega.

„Logistika ja transpordisektor on ligi 30 aastat oodanud suure veovõimega veokite kasutuselevõttu Eestis, mis aitab kaasa maanteetranspordi tõhususele ja konkurentsivõimele suhtes lähiriikidega, vähendab heitmeid ning aitab kaasa autojuhtide puuduse leevendamisele. Loodame, et ohutusuuringu valimise järel saame tõhusate veokite kasutamise seadustamisega kiiresti edasi liikuda,“ ütles Autoettevõtete Liidu tegevjuht Kersten Kattai.

Uuring viiakse läbi 2024–2025 ning selle tulemused on sisendiks EMS veokite lubamise otsusteks Eesti teedel.

Testsõidu fotod on leitavad siin.
Piltide autor: Sven Kreek