Ekspedeerija vastutuskindlustus ja kahjude ennetamise meetmed

Ekspedeerija vastutuskindlustus ja kahjude ennetamise meetmed

Ekspedeerija vastutuskindlustuse leping pakub logistikaettevõtetele kaitset erinevate riskide vastu, mis võivad tekkida kauba transportimise ja käitlemise käigus. Peamised põhjused, miks ekspedeerijal on vajalik oma vastutus kindlustada:

  • Veose kahjustumine. Ekspedeerija vastutuskindlustus katab kahjud, mis võivad tekkida kauba kahjustumise, kadumise või kaotsimineku tõttu. See hõlmab ka kahjusid, mis tekivad ekspedeerija eksimuste tõttu, näiteks valede juhiste andmine või dokumentide täitmisel tehtud vead. Vedaja vastutuse piirmäär sõltub konkreetsest õigusaktist, millel konkreetne veoleping põhineb, nt maanteeveod (CMR konventsioon) 8,33 SDR, õhuveod (Montreali konventsioon) 22 SDR, mereveod (Haag – Visby reeglid) 2 SDR/ kahjustunud või kaotsiläinud kauba brutokilogrammi kohta.
  • Õigusabikulud: Kindlustus katab ka õigusabikulud, mis võivad tekkida ekspedeerija vastu esitatud nõuete kaitsmisel. See hõlmab kohtukulude ja õigusnõustamise kulude hüvitamist.
  • Finantskahjud. Hüvitatakse kauba ümberlähetamis-, ümberpakkimis- ja sorteerimiskulud.

Kaitse all on ka  kahjud, mis on põhjustatud veose hilinemisest, kui tegemist oli ajalubadusega veogaja hilinemine põhjustas finantskahju. Vedaja vastutus hilinemisest põhjustatud kahjude osas on siiski piiratud, näiteks maismaavedudel on piirmääraks rahvusvaheliste vedude puhul veoraha suurus ja Eestisiseste vedude puhul kolmekordne veoraha suurus.

Kindlustusandja kahjustatistikale tuginedes on peamisteks kahjude põhjusteks: laadimiskahjud, kauba puudulikust kinnitamisest ja pakendamisest põhjustatud kahjud, liiklusõnnetused, vargused, seletamatu kadumine ja ebaõigest temperatuurirežiimist põhjustatud kahjusid.

Mõned näited viimase aja PZU suurimatest ekspedeerija vastutuskindlsutuse kahjudest:

Näide 1

Ekspedeerija tellis veo koduelektroonikakaupade vedamiseks Euroopast Eestisse. Allvedaja autojuht sõitis teekonnal koormaga teelt välja. Kaup kahjustus umbes 85% ulatuses. Politsei tuvastas autojuhil alkoholijoobe.  Allvedajal oli sõlmitud autovedaja vastutuskindlustuse poliis, kuid ilma raske hooletuse lisakaitseta ning kindlustusandja keeldus kahjuhüvitamisest. Kahjusumma enam kui 100 000 eurot. PZU hüvitas kahju ekspedeerija vastutuskindlustuse alusel, kuna tegemist polnud kindlustusvõtjapoolse raske hooletusega.

Näide 2

Ekspedeerija tellis allvedajalt veo erinevate majapidamiskaupade transpordiks. Varasem koostöö allvedaja ja ekspedeerija vahel puudus, kuid ekspedeerija kontrollis, et allvedajal on kehtiv ja tasutud CMRi poliisi. Allvedaja kadus koos kaubaga. Allvedaja kindlustusandja keeldus hüvitise tasumisest viidates tahtlusele. PZU hüvitas kahjusumma, ligi 40 000 eurot.

Võimalused, kuidas ekspedeerija saab vältida kahjude toimumist või vähendada nende toimumise tõenäosust:

  1. Kasutage allvedajate valikul vaid usaldusväärseid ja pikaajalisi koostööpartnereid. Uute partnerite valimisel teostage põhjalik taustakontroll.
  2. Kontrollige allvedajate autovedaja/ ekspedeerija vastutuskindlustuse poliiside olemasolu ja kehtivust.
  3. Nn võltsvedajate (fake carrier) riski vältimiseks ärge kasutage vedude tellimisel veobörside teenuseid.
  4. Kui kauba veoks vastuvõtmisel on ilmne, et pakend pole piisav vastupidamaks tavapäraseid transpordiolusid, keelduge kauba vastuvõtmisest või tehke vähemasti sellekohane märge veose saatelehele, kui saatja soovib transporditeenust omal riisikol.
  5. Kui veose transpordiks vastuvõtmisel selgub, et veose pakend on kahjustunud, siis pildistage ja tehke sellekohane märge veose saatelehele.
  6. Temperatuurirežiimiga vedude puhul peab vedaja koos kaubasaatjaga enne pealelaadimist lähtekohas ja vahetult peale mahalaadimist koos kauba vastuvõtjaga sihtkohas, mõõtma vose temperatuuri ning fikeerima temperatuurinäidud veose saatelehele.
  7. Varguseohtlike kaupade (nt elektroonika, parfüümid, rõivad, aktsiisikaubad) transpordil on mitmeid võimalusi riski vähendamiseks: terminalidevaheline vedu, jäigast materjalist kaubaruumiga sõiduvahendite kasutamine (nt kaubikud), veokite parkimine puhkepauside ajal vaid tarastatud ja valvega territooriumidele.
  8. Poliitiliste riskide ärahoidmiseks kasutage veoteekonna planeerimisel Joint Cargo Committee Global Cargo Watch Listi (https://watchlists.ihsmarkit.com/watchlists-viewer). Vältige masruuridi planeerimisel piirkondi, mis on märgitud tabelis „Extreme“, „Severe“ ja „Very high“.

Mitte alati ei jää toimunud kahju osas vastutavaks ekspedeerija. Näiteks vastavalt CMR konventsiooni artiklile 17.4 vabaneb vedaja vastutusest, kui kahju põhjuseks oli defektne pakend või selle  puudumine. Siiski, kui kauba vastuvõtmisel vedaja kui professionaal märkab, et tegemist on mittenõuetekohase pakendiga pidamaks vastu tavapärastele teeoludele, peab ta keelduma kauba vastuvõtmisest või vähemasti tegema veose saatelehele sellekohase märke, kui saatja nõuab oma riisikol kauba transporti. Vastavalt tavapraktikale tuvastatakse puudulikust pakendamisest põhjustatud kahjude osas sageli süü jagunemine vedaja ja kaubasaatja vahel.

Temperatuurirežiimiga vedude puhul on esinenud  olukordi, kus kauba saajale üleandmisel selgub, et veose temperatuur on nõuetekohasest erinev. Samas selgub, et temperatuurireguleerimisseadmed on olnud töökorras ja termoprindi väljavõte näitab kogu teekonna vältel kaubaruumis nõuetekohast temperatuuri. Tõenäoliselt on põhjuseks asjaolu, et kaubatemperatuur oli juba veoks vastuvõtmise hetkel liialt kõrge ja ei jõudnud lühikese teekonna jooksul piisavalt maha jahtuda. Vastavalt CMR konventsioonile lasub vedajal vastutusest vabanemiseks tõendamiskohustus, mis on kujunenud olukorras keerukas. Seepärast on vajalik, et  vedaja koos kaubasaatjaga enne pealelaadimist lähtekohas mõõdab vose temperatuuri ja fikseerib saatelehele.

Loetletud meetmed aitavad vähendada kahjude esinemise tõenäosust, et tagada veoste ohutut transporti. Ekspedeerija vastutuskindlustus ja tõhus kahjude ennetamine on seega kriitilise tähtsusega, et tagada ettevõtte jätkusuutlikkus ja klientide rahulolu.