Logistikafirmade esindaja automaksu sünnist: “Sisulist kaasamist väga ei tehtud”
Logistikafirmade esindaja automaksu sünnist: “Sisulist kaasamist väga ei tehtud”
Logistikafirmade esindaja rõhutas, et maksust saadav raha peaks minema eelkõige kiratsevasse teedeehituse sektorisse, mitte riigieelarve lappimiseks.
Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni kuuluvad mitmed ettevõtted, mis tegelevad kulleriteenusega ning saavad väikekaubikuid puudutava automaksuga niisiis pihta. Liidu juht Herkki Kitsing tõdes Ärigeeniusele, et praegune automaksu plaan kujunes viimased kuud ministeeriumi sügavustes ning pärast suve erialaliitudega teemat läbi arutatud ei ole.
Samas ei ole praegu selge, kas raha jõuab ka kiratsevasse teedeehitusse või läheb lihtsalt riigieelarve aukude lappimiseks. “Infrastruktuuri arendusse peaks see minema, et tegemist ei oleks lihtsalt maksu kogumisega maksu kogumise pärast,” selgitas ta. Kuidas maks ettevõtteid mõjutab?
Turbomenetlus ministeeriumis
ELEA juhi Herkki Kitsingu kinnitusel soovitas liit lisada kogu automaksu arvestusse kilometraaži komponendi. Sellega arvestamise vajadusest rääkis varem kullerifirma DPD tegevjuht. “Selles osas tegime me ka liidu poolt rahandusministeeriumile ettepaneku,” märkis Kitsing.
“Kilometraaž on keskkonda, autostumist ja liiklusohutust kõige enam mõjutavam komponent,” põhjendas ELEA juht. “Selle järgi maksaks maksu need, kes reaalselt kõige rohkem teid ka kasutavad ja suunaks logistikasektorit suuremale efektiivsusele.”
Ministeeriumil on selles osas paraku omad kartused. Väidetavalt võib kilometraaži komponent autoomanikke motiveerida läbisõitusid kerima. See on seni olnud suur probleem välismaalt imporditavate kasutatud autodega, kuid mitte Eesti-siseselt.
Eelnõud luues pole ministeerium erialaliitudega kuigi aktiivselt paraku suhelnud. “Me osalesime tutvustusüritusel,” meenutas Kitsing juunikuist üritust, mil selgus, et automaks lükatakse edasi ning tuleb kallim. Sealt edasi on eelnõu tema hinnangul kujunenud ministeeriumi-sisese turbomenetlusena. “Peale seda meiega kommunikeeritud ministeeriumi poolt ei ole. Sisulist kaasamist kui sellist väga ei tehtud.”
Raha sihipärane kasutus
“Kui automaks sel kujul tuleb, siis igal juhul peaks raha liikuma taristusse tagasi,” rõhutas Kitsing. “Investeeringutena infrastruktuuri arendusse peaks see minema, et tegemist ei oleks lihtsalt maksu kogumisega maksu kogumise pärast.” Praegu on tema hinnangul pigem jäänud mulje, et tegemist on lihtsalt varamaksuga, mida kogutakse riigieelarve täitmiseks.
“Kuid taristuehituses on väga suured summad puudu, teedeehitus ei saa areneda ja asfalditehased on kinnipanemise ootel,” meenutas ta antud sektorit ootavat kriisi. Nagu ka Ärigeenius on varem kirjutanud, vaevleb taristuehitus suure rahapuuduse käes. Samas on seal palju spetsialiseeritud tööjõudu, keda ähvardab ametist ilma jäämine.
“Sinna peaks raha sihtotstabeliselt tagasi liikuma, sõltumata sellest, millisel kujul see 2025. aastal tuleb,” rõhutas Kitsing. “Juba praegu näeme, et teede taristu arendamise osas oleme väga kehvas seisus. Järgmiste aastate riigieelarvete järgi ei asfalteerita näiteks ühtegi kruusateed.”
Automaksu ei saa vaakumis vaadata
Samas kinnitas ka ELEA juht, et mingil määral automaks ilmselt tarbijani ikkagi jõuab. “Kindlasti mõjub see toodete-teenuste hindadesse, kui transpordivahendite hinnad tõusevad,” tõdes ta. Automaks võib Kitsingu hinnangul pärssida nende ettevõtete arengut, kes pole elektrisõidukitele üle minemise otsust teinud.
Kui siiani on elektrisõidukite – sealhulgas kaubikute – ostmise kulu olnud suurem kui sisepõlemismootoriga autodel, siis edaspidi võivad arvutused Kitsingu hinnangul kogukulusid nüüd arvestades olla elektriautode kasuks. “Kütuseaktsiis on ka uuel aastal tõusmas, CO2 maksud tõusevad, kütusemüüjad peavad CO2 kvoote ostma, nii võib see elektrimaksumus tulla oluliselt soodsam,” selgitas ta.
Seda kõike peaks Kitsingu kinnitusel ka valitsus arvestama. “Maksu ei tohiks eraldiseisvana teistest maksumuudatustest kehtestada,” rõhutas ta, viidates eelkirjeldatud hinnatõusudele logistika ning autotranspordi valdkonnas.
Loe ka siit: https://ari.geenius.ee/rubriik/uudis/logistikafirmade-esindaja-automaksu-sunnist-sisulist-kaasamist-vaga-ei-tehtud/